خانه » مقالات » تحلیل عرضه و تقاضای تجارت الکترونیک طی بحران کرونا
تحلیل عرضه و تقاضای تجارت الکترونیک طی بحران کرونا
پنج‌شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۹
زمان تقریبی مطالعه ۵ دقیقه

با اعلام حالت پاندمی کوید- 19 توسط سازمان بهداشت جهانی، تلاش‌ها برای مهار این همه‌گیری باعث تغییرات چشمگیر در زندگی روزمره افراد شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده، تغییر در رفتار خرید افراد (محصولات مصرفی و نحوه خرید) و تغییراتی در تقاضا و قدرت خرید مردم است، اما نحوه تأثیر بلندمدت هنوز مشخص نیست. برخی از تحلیلگران پیشبینی می‌کنند این امر، احتمالا منجر به افزایش تقاضا و توسعه تجارت الکترونیک در آینده می‌شود. به نظر می‌رسد خریدارانی که به خرید اینترنتی عادت کرده‌اند، ممکن است پس از تمام شدن بحران نیز برای خرید به فروشگاه‌های حضوری مراجعه نکنند. خرید آنلاین می‌تواند به یک عادت جدید برای بیشتر مصرف‌کنندگان تبدیل شود. با این‌حال با توجه به تأثیرات اقتصادی ناشی از بحران بر مشاغل و قدرت خرید مردم، تأثیر نهایی این بحران بر فروشندگان آنلاین کاملا واضح نیست. درحالی‌که مصرفکنندگان هم زمان و هم الزام برای خرید آنلاین دارند، ضرورت ماندن در داخل خانه برای آینده قابل پیشبینی به طور طبیعی تقاضا برای دسته‌هایی از محصولات خاص را محدود می‌کند. علاوه بر این، از آنجاکه وضعیت اقتصادی نامشخص است و به احتمال زیاد همچنان رو به کاهش خواهد بود (حداقل در کوتاه مدت) نگرانی‌ها نسبت به تقاضا تغییر یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری ناشی از بحران کوید- 19 ، شرایط جدید را در زمینه‌ی عرضه و تقاضا پیشروی تجارت الکترونیک قرار داده است. صاحبان سای تهای تجارت الکترونیک در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند. هرچند برخی از مشکلات مانند تأخیر در تحویل، مشکلات حمل و نقل و زنجیره تأمین و غیره نیز در راستای فعالیت این مشاغل وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد آن‌ها تأثیرگذار باشد. بنابراین نیاز است صاحبان مشاغل در تجارت الکترونیک به سرعت با تغییر شرایط هماهنگ شده و استراتژی‌های خود را با شرایط جدید سازگار نمایند. مشاغل باید در نظر داشته باشند که سرمایه‌گذاری در تجزیه وتحلیل روندها، بازاریابی آنلاین و به روزرسانی محتوای آنلاین را حفظ کنند تا بتوانند در رقابت باقی مانده و نیازهای خریداران را برآورده کنند. در گزارش حاضر، تأثیر کوید- 19 بر عرضه و تقاضای تجارت الکترونیک بررسی شده و نتایج نظرسنجی‌ها و روندهای آماری در زمینه خرید و فروش، انتظارات مصرف کننده و فروشنده و غیره، جهت افزایش آمادگی مشاغل برای مواجهه با شرایط جدید مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

سایر مقالات