خانه » مقالات » انتشار تصاویر خصوصی کاربران جاروبرقی هوشمند (بخش اول)
انتشار تصاویر خصوصی کاربران جاروبرقی هوشمند (بخش اول)
چگونه تصاویر گرفته‌شده در فیس‌بوک ظاهر شدند؟!
چهار شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه ۱۰ دقیقه
در سال ۲۰۲۰، گزارشی از ارائه تصاویری خصوصی افراد از طریق دستگاه‌های هوش مصنوعی از جمله جاروبرقی‌های هوشمند خبرساز شد. پس از این اتفاق، بررسی‌هایی در رابطه با دریافت اطلاعات کاربران و نحوه آگاه ساختن آن‌ها از این موضوع، صورت گرفت. در این مطلب به یکی از این بررسی‌ها که توسط مجله ام آی تی فنّاوری ریویو انجام شده پرداخته می‌شود.

در پاییز 2020 کارکنان پروژه‌ای در ونزوئلا مجموعه‌ای از تصاویر را در تالارهای گفت‌و‌گوی آنلاین که محلی برای تبادل‌نظر میان آن‌ها بود، منتشر کردند. این تصاویر هرچند خیلی معمولی بودند اما در برخی موارد دربردارنده صحنه‌های خصوصی محیط خانه بودند که از زوایای پایین گرفته‌شده بود. صحنه‌هایی که هیچ‌کس نمی‌خواهد در اینترنت به اشتراک گذاشته شوند. در یکی از این عکس‌های افشا شده، زن جوانی را می‌بینیم که در توالت نشسته است.

این تصاویر نه توسط یک شخص، بلکه توسط نسخه‌های توسعه‌یافته روبات جاروبرقی سری RoombaJ7 از شرکت iRobot گرفته شده است. تصاویر دریافتی این روبات‌ها به اسکیل ای آی[۱]، ارسال می‌گردد. اسکیل ای آی، استارتاپی است که با کارگرانی در سراسر جهان قرارداد می‌بندد تا داده‌های صوتی، ویدئویی و تصویری مورداستفاده برای آموزش هوش مصنوعی را برچسب‌گذاری کنند. این تصاویر حاوی انواع صحنه‌هایی است که دستگاه‌های متصل به اینترنت با کنترل‌ دقیق‌ و دسترسی محدود، به‌طور مرتب ضبط نموده و به فضای ابری ارسال می‌کنند.

بااین‌حال، در اوایل سال جاری مجله ام آی تی فنّاوری ریویو، پانزده اسکرین‌شات از این عکس‌های خصوصی را که در گروه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی پست شده بود، به دست آورد. عکس‌ها از نظر نوع و حساسیت متفاوت بودند. خصوصی‌ترین تصاویر مشاهده‌شده، توالی از عکس‌های ویدیویی بود که زنی جوان را در توالت نشان می‌داد. چهره زن در تصویر اصلی پنهان شده اما در لیست عکس‌ها در پایین مطلب، پنهان نبود. در تصویری دیگر، پسری هشت یا نه ساله که صورتش به‌وضوح قابل‌مشاهده است، کف راهرو رو به شکم دراز کشیده و با بازیگوشی به جسمی که تصویرش را ضبط می‌کند، خیره شده است.

دیگر عکس‌ها، اتاق‌هایی در خانه افراد در سرتاسر جهان را نشان می‌دهد که در برخی از آن‌ها افراد و سگ‌ها، مبلمان، دکور و اشیایی که روی دیوارها و سقف قرارگرفته‌اند، با کادرهای مستطیلی و برچسب‌هایی مانند «تلویزیون»، «گل و گیاه» و «نور سقفی» مشخص‌شده‌اند.

 

‏«iRobot» بزرگ‌ترین فروشنده جاروهای روباتیک در جهان است که آمازون به‌تازگی آن را به مبلغ 1.7 میلیارد دلار خریده است. این شرکت تأیید کرده که این تصاویر توسط «Roomba» محصول جدید این شرکت، در سال 2020 گرفته شده است. iRobot در بیانیه‌ای اعلام کرد همه این موارد ناشی از “روبات‌های توسعه‌یافته با تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای هستند که در محصولات فعلی iRobot و مواردی که به مصرف‌کننده‌ها فروخته شده، هرگز وجود نداشته و وجود نخواهد داشت. این روبات‌ها تنها به گردآورندگان اطلاعات و کارمندان حقوق‌بگیر‌ که قراردادهای کتبی با شرکت امضا کرده‌اند داده‌شده و آن‌ها می‌دانستند این روبات‌ها، داده‌هایی ازجمله ویدئو را برای اهداف آموزشی به شرکت ارسال می‌کنند.”

به گفته شرکت، این دستگاه‌ها با برچسب سبز روشنی که روی آن نوشته شده بود “ضبط ویدئو در حال انجام است” برچسب‌گذاری شده بودند و این وظیفه گردآورندگان اطلاعات بود که هر چیز دارای حساسیت، ازجمله کودکان را از فضای عملکرد روبات دور کنند. به‌عبارت‌دیگر، طبق برآورد iRobot هرکسی که عکس یا ویدیوی او در سیستم‌های اشتراک‌گذاری ظاهر می‌شود، پیش‌تر موافقت کرده که دستگاه «Roomba» موجود در خانه بر آن‌ها نظارت داشته باشد.
شرکت iRobot نه‌تنها اجازه نداد مجله ام آی تی فنّاوری، توافقنامه‌هایی که ادعا می‌کرد شامل رضایت افراد شرکت‌کننده در این پروژه بوده را مشاهده کند، بلکه حتی اطلاعات هیچ‌یک از گردآورنده‌های داده‌ یا کارمندان حقوق‌بگیری که ادعا کرده بود را برای بحث در مورد درک اینکه آیا از شرایطی که پذیرفته بودند اطلاع دارند یا خیر، در دسترس قرار نداد.

بااین‌حال،‌ هرچند تصاویر منتشرشده از مشتریان iRobot نبودند، اما مصرف‌کنندگان محصولات به‌طور مرتب رضایت می‌دهند که داده‌هایشان در دستگاه‌های مختلف از آیفون گرفته تا ماشین لباسشویی تحت نظارت قرار گیرد. به دلیل اینکه هوش مصنوعی به‌طور فزاینده تشنه داده در مجموعه‌های جدیدی از محصولات و خدمات ادغام شده است، این روش در دهه گذشته رایج‌تر شده است. بخش عظیمی از این فناوری مبتنی بر یادگیری ماشین بوده؛ تکنیکی که از حجم زیادی از داده‌ها (ازجمله صداها، چهره‌ها، خانه‌ها و سایر اطلاعات شخصی ما) برای آموزش الگوریتم‌ها در تشخیص الگوها استفاده می‌کند.
در رابطه با ماهیت داده‌های جمع آوری شده و نحوه انتشار آن، اظهارات متفاوتی وجود دارد. در بخش بعدی به جزئیات بیشتری در رابطه با داده‌های جمع آوری شده و نظرات صاحب نظران این حوزه پرداخته می‌شود.

ادامه دارد …

 

بخش دوم را از اینجا بخوانید.

بخش سوم را از اینجا بخوانید.

پانوشت
نویسندگان
سایر مقالات