خانه » مقالات » مواجهه با اطلاعات کاذب
مواجهه با اطلاعات کاذب
پنج‌شنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۵ دقیقه

مقاله « مواجهه با اطلاعات کاذب: ارزیابی استدلال به‌نفعِ اصلاحیه بخش 230 قانون حسن‌ رفتار ارتباطات» نوشته تیم هوانگ پژوهشگر مرکز امنیت و فناوری نوظهور در دانشگاه جرج‌تاون است که در سال ۲۰۲۰ در کتاب «رسانه‌های اجتماعی و مردم‌سالاری» چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است.
مسئله میزان مسئولیت سکوها در قبال محتوایی که از بستر آن‌ها انتشار می‌یابد، یکی از مسائل پیچیده حقوقی است که در مجامع مختلفی از جمله در کشور ما مورد بحث و بررسی قرار گرفته و محل نزاع واقع شده است. این مقاله به بررسی بخش ۲۳۰ اقدام حسن رفتار ارتباطات ایالات متحده می‌پردازد که قانونی است که مسئولیت سکوها را نسبت به محتوای تولیدشده توسط کاربران در آن‌ها مشخص می‌کند. این قانون که به‌عنوان سنگ بنای آزادی اینترنت و انتشار آزاد ایده‌ها مطرح می‌شود، تا حد زیادی به سکوها نسبت به محتوای تولیدشده توسط کاربرانشان مصونیت قضایی اعطا می‌کند. با گسترش اطلاعات کاذب در فضای مجازی، بالأخص اطلاعات کاذب سیاسی که نظام‌های مردم‌سالار و انتخابات را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، درخواست‌ها برای اصلاح این قانون به منظور افزایش مسئولیت سکوها گسترده‌تر شده است. در این فصل پیشنهادهای حقوقی متنوع برای اصلاح در این قانون به بحث گذاشته شده است و نویسنده نشان می‌دهد که پیچیدگی‌های زیادی در این پیشنهادها وجود دارد تا جایی که برخی از آن‌ها می‌تواند مشکلات جدیدی را به وجود آورند. برای مثال چنین اصلاحاتی می‌تواند سکوها را بیش از اندازه محتاط کند تا حدی که از ترس مسئولیت قضایی اقدام به تصحیح بیش از اندازه و حذف محتویات بدون مشکل کنند. همچنین نویسنده راهکارهای حقوقی بدیلی را به بحث می‌گذارد که بدون نیاز به اصلاح این قانون، بتوان سکوها را ملزم به همکاری در راه مبارزه با اطلاعات کاذب نمود.
قانون‌گذاری و تنظیم‌گری رفتار سکوها، بالأخص در زمینه‌های سیاسی یکی از مهم‌ترین راهکارهای مطرح شده برای مقابله با انتشار اطلاعات کاذب است. با این حال، پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری در این زمینه وجود دارد و قوانین ناکارآمد می‌توانند عواقب ناخواسته زیادی به جای بگذارند و در برآورده کردن هدف اصلی ناموفق باشند. از این رو این مقاله که در آن با بررسی نزدیک به ۱۰۰ منبع به‌روز، مسئله قوانین فعلی ایالات متحده و امکان اصلاح آن‌ها برای افزایش مسئولیت سکوها در برابر اطلاعات کاذب به بحث گذاشته است، از منظر قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری دارای نکات ارزشمند فراوانی است.

سایر مقالات