خانه » مقالات » بررسی مدل‌های کسب‌وکار و عوامل موفقیت در پزشکی دیجیتال
بررسی مدل‌های کسب‌وکار و عوامل موفقیت در پزشکی دیجیتال
یکشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۵ دقیقه

پزشکی دیجیتال بزرگترین تغییر اساسی در مراقبت‌‌های بهداشتی امروز یعنی بیمار توانمند را ایجاد کرده‌‌است. توانمندسازی به این معنی است که مراقبت‌‌های بهداشتی نگرانی پزشک، اما مسئولیت بیمار است و این به معنای شروع آموزش بیمار است. آموزشی که معنی‌‌دار، دقیق و در دسترس به صورت آنلاین باشد. ابزارهای دیجیتالی که برنامه‌‌های درمانی شخصی، آموزش آنلاین و دسترسی به شبکه‌‌های اجتماعی را در اختیار بیماران قرار می‌‌دهند، تعداد بیشتری از بیماران را به مشارکت کامل در مراقبت‌‌های بهداشتی خود ترغیب می‌‌کند. این امر نه تنها به داشتن بیماران توانمندتر منجر می‌‌شود، بلکه به ایجاد روابط عمیق‌‌تر و پیوسته‌‌تر با متخصصان مراقبت‌‌های بهداشتی نیز کمک خواهد کرد. تمرکز بیشتر بر مسئولیت‌‌پذیری و سنجش عملکرد مراقبت‌‌های بهداشتی فرصتی برای ایجاد سیستم‌‌های داده در مراقبت‌‌های بهداشتی است که به‌طور خاص برای ردیابی عملکرد طراحی شده‌‌اند. این سیستم‌‌ها باید سوابق پزشکی الکترونیکی موجود را تکمیل کنند، اما برای حفظ کیفیت داده‌‌ها و تسهیل در تحلیل، نیاز به طرح‌‌ها و مکانیسم‌‌های جدید دارند. تمام این موارد فرصت‌‌های تجاری جدیدی را پیش روی شرکت‌‌های پزشکی قرار می‌‌دهد. پزشکی دیجیتال مزایای بی‌شماری برای حوزه بهداشت و درمان به همراه دارند که برخی از آن‌‌ها عبارت‌اند از: افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌‌ها، افزایش کارایی و بهبود بهره‌‌وری، صرفه‌‌جویی در زمان و افزایش ظرفیت نیروی انسانی. علاوه در کنار کاهش هزینه‌‌ها و آزادسازی منابع برای تحقیقات بیشتر، با ساده‌‌سازی روند آزمایش و اعتبارسنجی بالینی امکان تولید داروهای بیشتر و آزمون فرضیه‌‌های متنوع‌‌تر را فراهم می‌‌کند. بنابراین با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و هزینه‌‌های درمان در کشورهای مختلف، پیری جمعیت و حمایت از جمعیت دورافتاده، نیاز به توجه بیشتر به پزشکی دیجیتال و استفاده بهینه از ظرفیت‌‌های موجود است. به‌‌منظور موفقیت شرکت‌‌ها در این حوزه، باید مدل‌‌های تجاری مناسب شکل گرفته و با استفاده از تجارت نمونه‌‌های موفق، عوامل موفقیت در پزشکی دیجیتال شناسایی شود. در گزارش حاضر پس از بررسی اهمیت پزشکی دیجیتال و فرصت‌‌های پیش روی شرکت‌‌های فناوری پزشکی، به بررسی دلایل نیاز به مدل‌‌های تجاری جدید پرداخته و مدل تجاری شرکت‌‌های پزشکی و عناصر ایجاد یک مدل تجاری در پزشکی دیجیتال بررسی شده‌‌است. در مرحله بعد مدل‌‌های جدید و نوظهور در اقتصاد پلتفرم پزشکی دیجیتال بیان شده و عوامل موفقیت شرکت‌‌ها در این حوزه ارائه شده‌‌است.

سایر مقالات