با فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی و رشد رو به گسترش ابعاد متعدد پلتفرمهای مجازی، گروهی از کاربران پس از آن که از تمامی امکانات این شبکهها برخوردار شدهاند به حدی از اشباع در کاربری عمومی از آن رسیدهاند و ترجیحشان بر این بوده تا از امکانات خصوصیتر این شبکه ها که توسط شرکتهای طراح پلتفرمها ارائه شده استفاده کنند. با استقبال کاربران از ویژگیهای خصوصی شبکههای اجتماعی و تمایل متقابل شرکتهای ارائهدهنده سرویسهای اجتماعی برای ارتقاء این بخش از پلتفرمها شاهد افزایش کاربری خصوصیتر شده شبکههای اجتماعی هستیم.
در گزارش پیش رو ضمن تشریح این رویداد نمونههایی از فضای خصوصیشده شبکههای اجتماعی که در سطح جهان مورد استفاده قرار میگیرد، ارائه شده و با اشاره به ظرفیتهای این ساختار و البته آسیبها و فرصتهایی که فضای ایجاد شده برای کاربران داخلی این شبکهها داشته، نقش مؤثر و اقدامات لازم شبکههای اجتماعی بومی برای بهرهبرداری از این مسائل مورد توجه قرار گرفته است. در پایان با اشاره به تمایل روزافزون کاربران فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به ویژه جوانان در استفاده از فضاهای خصوصی جدید و لزوم توجه به ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی این ساختار بر تقویت بیش از پیش زیرساختهای پیامرسانها و سرویسهای اجتماعی بومی و ایجاد بستر تولید فضاهای خصوصی با قدرت و جذابیتی مشابه با نمونههای خارجی همراه با نظارت و کنترل دقیق فضای موجود متناسب با فرهنگ اسلامی- ایرانی تأکید شده است.