حوزه تاثیرگذاری فضای مجازی چنان گسترده است که از قبال کاربران به مصرف یک محصول و نشان تجاری تا گرایش آنها به یک نهاد و تفکر سیاسی و رای آنها در انتخابات را دربر میگیرد. اطلاعاتی که از فضای مجازی دریافت میکنیم و بر هم کنشهای اجتماعی که با دیگر کاربران در شبکه های اجتماعی داریم، به صورت فزاینده و بیسابقه در شکلدهی ادراکات، افکار، احساسات و سپس باورها و قضاوتهای ما تاثیر دارد. عملیات تاثیر (نفوذ) تلاشی سازمانیافته از سوی دولتها و نهادها برای تاثیرگذاری در افکار عمومی به منظور نیل به اهداف استراتژیک خود می باشد.
اثر حاضر با تکیه بر مفاهیم مطرح در علوم شناختی، ابعاد عملیات تاثیر و فرایندهای شناختی دخیل در آن را بررسی کرده است همچنین با استناد در پژوهشهای متعدد موجود در این زمینه برخی نمونههای مطرح از عملیات تأثیر از جمله عملیات منتسب به روسیه در جریان انتخابات آمریکا را بازبینی نموده است. دست آخر با بررسی شواهد موجود به این پرسش پرداخته شده که آیا عملیات تاثیر در حوزه فضای مجازی ایران صورت می پذیرد و گستره آن چقدر است؟