امروزه، دیجیتالسازی به تغییرات گسترده در کسبو کار، جامعه، محیط کاری، مصرف، همکاری و ارتباطات منتهی شدهاست. پیشرفت فناورانه، پایه و اساس جریان مستمر مفاهیم و روشهای جدیدی را تشکیل میدهد که بر کل بخشهای اقتصاد تأثیرگذار هستند و از آنجا که پیشرفت فناورانه نیرومحرکه آلمان محسوب میشود، این کشور نسبت به طراحی هوشمند، کارآمد و بلندمدت برای آینده دیجیتال خود اقدام کردهاست. در این راستا، وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال آلمان با انتشار گزارشی با عنوان «Digital Strategy 2025» در آوریل 2016 راهبرد دیجیتال 2025 آلمان را معرفی کردهاست که حاوی اهداف آن کشور در حوزه دیجیتالسازی و اقدامات لازم برای تحقق آنهاست. درواقع، این راهبرد بیانگر اقدامات وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال در جهت تعیین اولویتها، توسعه ظرفیتها و استفاده از ابزارهای جدید برای دیجیتالسازی آلمان است. در این راهبرد، توصیههای وزارت امور اقتصادی و انرژی بهمنظور مقابله با چالشهای جدید و حفظ جایگاه پیشتاز آلمان در زمینه کیفیت و فناوری در سالهای آینده ازطریق تلفیق مزایای رقابتی قدیمی و فناوریهای نوین و اجرای روشهای مدرن و برنامههای حمایتی خاص ارائه شدهاست.
همچنین در گزارش راهبرد دیجیتال 2025 آلمان، 10 گام به سوی آینده آلمان برای تحول دیجیتال به شرح ذیل مطرح میگردد:
- ایجاد یک شبکه فیبر نوری گیگابایتی تا سال 2025؛
- آغاز عصر جدید استارتآپ: کمک به استارتآپها و ترغیب همکاری بین شرکتهای نوپا و شرکتهای باسابقه ؛
- ایجاد یک چهارچوب نظارتی برای افزایش سرمایهگذاری و نوآوری؛
- ترویج و توسعه شبکههای هوشمند در زیرساختهای تجاری کلیدی؛
- تقویت امنیت داده و توسعه استقلال اطلاعاتی؛
- ایجاد مدلهای جدید کسبوکار برای شرکتهای کوچک و متوسط، بخش خدمات و بخش صنایع دستی؛
- بهرهبرداری از طرح انقلاب صنعتی چهارم برای مدرنسازی آلمان بهعنوان یک مرکز تولید؛
- کسب تخصص عالی در ارتباط با تحقیق و توسعه و نوآوری در حوزه فناوری دیجیتال؛
- ارائه آموزش دیجیتال در همه مراحل زندگی؛
- ایجاد یک سازمان دیجیتال به عنوان مرکز تخصصی مدرن.