فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در حال دگرگونسازی صورت و محتوای علم و دانشگاه در عصر فضای مجازی هستند. گسترش آموزشهای برخی، در قالب پلتفرمهای آموزشی، مسائل جدیدی برای دانشگاه و علم طرح نموده است. دسترسی نامحدود به دورههای آموزشی اگرچه نویدبخش نوعی دموکراتیککردنِ آموزشی است اما در دل خود هشدارهایی درخصوص آینده دانشگاه نیز به همراه دارد. به نظر میرسد اَشکال سنتی آکادمی دیگر قابلیت بقا نخواهند داشت و آکادمی باید طرحی نو در عصری نو دراندازد. فهم سرنوشت آکادمی در عصر فضای مجازی نیازمند طرح مجدد مسائل بنیادی آکادمی است. آکادمی مدرن صرفاً کنارهم نشستن چند دپارتمان و رشته دانشگاهی نیست بلکه در پس آن «ایدهای» وجود دارد. فهم این ایده نیازمند واگشایی فلسفیـتاریخی آن در چارچوب تاریخی غرب است. تنها پس از این واگشایی است که میتوان به سمت طرح نوینی از آکادمی یا ایده دانشگاه قدم برداشت.