خانه » مقالات » مقایسه‌ مصرف بازی‌های ویدیویی در ایران (۱۳۹۸-۱۳۹۴)
مقایسه‌ مصرف بازی‌های ویدیویی در ایران (۱۳۹۸-۱۳۹۴)
دوشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۹
زمان تقریبی مطالعه ۳ دقیقه

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تأسیس مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در سال 1394 که هدف اصلی آن افزایش سهم تحقیقات در صنعت بازی‌های دیجیتال بود، اقدام به انتتشار گزارش‌های متنوعی کرد. یکی از این گزارش‌ها با عنوان «نمای باز» به جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مصرفی بازی‌های رایانه‌ای در کشور اختصاص دارد. در این گزارش کوتاه به مقایسه تطبیقی مصرف بازی‌های ویدیویی در کشور بین سال‌های 1398-1394 بر اساس پیمایش‌های ملی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای خواهیم پرداخت تا شاید نمایی بازتر از وضعیت مصرف گیم در ایران را فراهم کنیم. تعداد بالای گیمرها و رشد آن‌ها طی سال‌های گذشته و نیز شدت‌گرفتنِ گیمینگ گیم‌های آنلاین و استریمری و ورود زودهنگام نوجوانان به بدنه گیمرهای حرفه‌ای از جمله اتفاقات مهمی است که باید در مورد آن‌ها تأمل کرد. پدیده استریمینگ و نمایش زنده از نحوه بازی‌کردن یک گیم توسط بازیکنان، از جمله تحولاتی است که فرصتی برای دیده‌شدنِ بازی‌های ایرانی از طریق گیمرهای معروف و همچنین ظرفیتی برای گسترش تفکر تولید و نقاد در بازی‌های ویدئویی فراهم می‌کند. به‌علاوه، ورود جدی‌تر زنان به حوزه گیم‌های ویدئویی در ایران و نزدیکی نسبت گیمرهای زن به مرد از جمله موارد دیگری است که توجه به ساخت بازی‌های دخترانه و زنانه را برای این قشر اجتماعی طلب می‌کند. نهایتاً توجه به مسئله سواد بازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها در هدایت و مدیریت مصرف بازی‌های ویدئویی که در سال‌های اخیر مورد اقبال نیزواقع شده است، باید به صورت هوشمندانه و با بهره‌گیری از امکانات نرم‌افزاری موجود و جمع‌آوری داده‌های مصرف بازیکنان دنبال شود.

سایر مقالات