خانه » مقالات » مقابله با اخبار جعلی: طراحی یک رویکرد همه‌جانبه
مقابله با اخبار جعلی: طراحی یک رویکرد همه‌جانبه
چهار شنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۲ دقیقه

اخبار جعلی اطلاعاتی است که عمداً باهدف فریب دادن و گمراه کردن دیگران در باور کردن دروغ‌پردازی یا شک کردن به حقایقِ قابل‌اثبات، ساخته و منتشر می‌شود. نحوه انتشار ممکن است از طریق رسانه‌های خبری چاپی، توزیع‌کننده‌های صوت و تصویر و رسانه‌های مبتنی بر بستر اینترنت انجام شود، بااین‌وجود شبکه‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین ابزار انتشار اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده به‌حساب می‌آیند. تأثیر اخبار جعلی در چهار مقیاس خنثی، کم، متوسط و زیاد اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به آسیب‌های متعددی که اخبار جعلی برای جوامع توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به بار می‌آورند، دولت‌ها و ملت‌ها راهبردهای متعددی را جهت مقابله با آن به کار می‌بندند. امروزه، به‌کارگیری مؤسسات حقیقت‌سنج و بررسی تخصصی صحت‌وسقم اخبار و اعلام نتایج آن به جامعه، الزام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به مسئولیت‌پذیر بودن، افزایش سواد رسانه‌ای کاربر و اقدامات حاکمیتی به‌عنوان یک رویکرد چند ذی‌نفعی و همه‌جانبه تجربه نوینی است که صاحب‌نظران معتقدند اثرگذاری فرایند مبارزه با اخبار جعلی را به‌شدت افزایش خواهد داد. گزارش حاضر باهدف ایجاد یک درک کارآمد از اخبار جعلی و نحوه تقابل با آن به بررسی اقدامات صورت گرفته در هر یک از حوزه‌های مذکور می‌پردازد.

نویسندگان
سایر مقالات