خانه » مقالات » استخراج داده‌های بیولوژیک از طریق اوسینت
استخراج داده‌های بیولوژیک از طریق اوسینت
چهار شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۳ دقیقه

مفهوم اوسینت ناظر به جستجو، جمع‌آوری، تحلیل و استفاده از داده‌های منابع باز و ابزارها و روش‌های مختلف در این باره است. از مهم‌ترین منابع یک فعالیت اوسینتی می‌توان به داده‌های قانونی و فراداده‌های منتشر شده توسط کاربران اشاره داشت. فراداده‌ها، در واقع توصیفات داده‌های اصلی – مانند حجم داده، تاریخ ایجاد آن و…- هستند که همراه داده منتشر می‌شوند و آن‌ها را تشریح می‌کند. آنها گاه حامل اطلاعاتی هستند که از دید کاربران پنهان است یا بی‌اهمیت فرض می‌شود. متخصصین اوسینت و هوش مصنوعی می‌توانند با استخراج فراداده‌ها به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که نتیجه پردازش آن‌ها به نتایج باارزشی جامعه‌شناختی، سیاسی، بیولوژیک و… منجر می‌شود. در این گزارش داده‌های باز و در دسترس (اعم از داده‌های قانونی و لو رفته) از منظر استخراج داده‌هایی از قبیل پزشکی، روانپزشکی و … مطالعه شده است و تلاش شده است جایگاه داده‌های منبع باز در تهدیدات زیستی احتمالی مشخص شود.

در مقدمه، بحثی کلی در مورد چیستی اوسینت و تاریخچه و ویژگی‌های آن بیان شده است.

در روش‌شناسی و ابزارهای اوسینت، روش‌شناسی اوسینت توضیح داده شده است و اهم ابزارها و روش‌های مورداستفاده در عملیات‌های اوسینتی مورد تحلیل قرار گرفته است.

در اوسینت و داده‌های بیولوژیک، با استفاده از مباحث مطرح‌شده در دو فصل قبل، مثال‌هایی از جمع‌آوری، پردازش و سوءاستفاده احتمالی از داده‌های بیولوژیک ایرانیان مطرح شده است تا اهمیت و حساسیت این حوزه هرچه بیشتر مشخص شود.

در نهایت در جمع‌بندی و پیشنهادهای راهبردی، نتیجه‌گیری گزارش انجام گرفته است و تعدادی پیشنهاد راهبردی برای کمینه کردن تهدیدات و مواجهه هرچه بهتر با عملیات‌های اوسینتی ارائه شده است.

سایر مقالات