خانه » مقالات » نمایه قدرت سایبری ملی 2020
نمایه قدرت سایبری ملی 2020
جمعه, ۷ مرداد ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه ۳ دقیقه

نخستین بار در سال 2020 بود که «مرکز علم و امور بین‌الملل بلفر» در کالج کندی دانشگاه هاروارد از «نمایه قدرت سایبری ملی» رونمایی کرد. جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران برجسته این حوزه به‌دنبال پاسخ به این پرسش بودند که مؤلفه‌های اصلی تشکیل‌دهنده قدرت سایبری ملی کدامند و چگونه می‌توان آن‌ها را سنجش و اندازه‌گیری کرد؟ از نظر آن‌ها مهم‌ترین نقطه‌ضعف شاخص‌ها و ابزارهای سنجش‌گرِ پیشین، فقدان جامعیت و لحاظ‌نکردنِ همه ابعادِ دخیل در قدرت سایبری بود. در نهایت، مرکز بلفر مدلی چندبُعدی و متشکل از 27 شاخصِ منحصربفرد را برای سنجش ابعاد و جوانب مختلف قابلیت‌های سایبری کشورهای مختلف در ذیل 7 هدف کلی طراحی کرده و نتایج اولین ارزیابی خود را در سال 2020 منتشر کرد.
بعد از ارائه نخستین نسخه این نمایه در سال 2020، در مجامع علمی و سیاستیِ جهان گفتگوها و مباحثات زیادی در مورد این مدل شکل گرفت و بازخوردهای فراوانی به مرکز بلفر داده شد. این مرکز در سال 2022 نسخه جدیدی از نمایه خود را منتشر کرد که در آن، ضمن توجه به نظرات کارشناسان و نیز آخرین تحولات جهان در عرصه سایبری، توجه و تأکید بیشتری بر نقش فناوری‌های دیجیتال در شکل‌دهی به قدرت ملی کشورها وجود داشت.
پژوهشگاه فضای مجازی در راستای توسعه و ارتقاء ادبیات علمی و سیاستی این حوزه و بازنمایی دستاوردها و آخرین تحولات آن در سطح جهان، اقدام به انتشار دو گزارش «نمایه قدرت سایبری ملی 2020؛ روش‌شناسی و ملاحظات تحلیلی» و «به‌روزرسانی نمایه قدرت سایبری ملی، 2022» نموده است.

سایر مقالات