خانه » مقالات » تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب‌وکارها
تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب‌وکارها
یکشنبه, ۲ دی ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۱۳ دقیقه
ما در عصر اقتصاد دیجیتال قرار داریم و توجه به این مسئله که شرکت‌ها و کسب و کارها چگونه تحت تاثیر رشد و گسترش آن قرار می‌گیرند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه قدر دانسته‌ها در مورد اقتصاد دیجیتال بیشتر باشد راه‌های کشف گسترش کسب و کارها افزایش می‌یابد و شرکت‌ها می‌توانند از این مرز برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتری استفاده کرده، تجربه مشتریان خود را افزایش داده و داده‌های مهم را جمع‌آوری نمایند.

اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

اقتصاد دیجیتال به شیوه‌ای تحولی و انقلابی اشاره دارد که در آن، عموم مردم و کسب‌وکارها در تعامل و مشارکت در معاملاتِ آنلاین قرار دارند. همزمان با افزایش محبوبیت و گسترش اینترنت، مشاغل نیز به دنیای آنلاین به‌عنوان راهی برای دستیابی به شناخت برند و تثبیت جایگاه خود در صنایع روی آورده‌اند. مصرف‌کنندگان نیز به اینترنت به‌عنوان راهی برای تحقیق درمورد محصولات، تصمیم‌گیری و خرید مایحتاج خود بدون نیاز به تعاملات رودررو، روی آورده‌اند. این روزها هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند از اینترنت برای تحقیق درمورد تفاوت‌های بین دو مدل خودرو، پرسیدن سوالات تخصصی، راه‌اندازی تامین مالی و خرید خودروی موردنظرش، بدون خروج از خانه استفاده کند.

اهمیت اقتصاد دیجیتال

دستیابی به تجربۀ الگوی رفتاری مشتریان در زمان ارائۀ خدمات، ارتباطات و اطلاعات یک برند تجاری برای صاحبان مشاغل اهمیت زیادی دارد. مشاغلی که از اقتصاد دیجیتال استفاده می‌کنند می‌توانند به‌راحتی به تجربیات رفتاری مشتریان بالقوه و جاری خود دست یابند و از این طریق رشد و موفقیت بیشتری کسب کنند. درواقع می‌توان گفت برای دستیابی به جمع‌آوری داده‌های بزرگ و اهداف فروش و بازاریابی استفاده از اقتصاد دیجتال امری ضروری است. این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازد:

1. را‌ه‌های آسان برای تعامل هرچه بهتر مشاغل با مشتریان

2. فشار به مشاغل برای اختراع محصولات و خدمات جدید

3. ایجاد فرآیند‌های کارا و مقرون‌به‌صرفه از نظر زمان برای ارائۀ خدمات، تعامل و فروش به مشتریان

 

اقتصاد دیجیتال همزمان با برقراری پیوند با زندگی مشتریان، تاثیر زیادی نیز بر تکنیک‌ها و استراتژی‌های خدمات، فروش و عملیات کسب‌وکارها دارد.

اندازه‌گیری تاثیر اقتصاد دیجیتال

دفتر تجزیه‌وتحلیل اقتصادی ایالات متحده[۱] برآوردهایی در مورد اینکه چگونه اقتصاد دیجیتال با اقتصاد فدرال منطبق می‌شود محاسبه کرد. براساس گزارش این دفتر، ارزش واقعی اقتصاد دیجیتال از سال 1998 تا 2017 به‌طور متوسط سالانه 9.9 درصد رشد داشته است. این تخمین‌ها همچنین ادعا می‌کند که اقتصاد دیجیتال حدود 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 1997 را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال 2017 به 6.9 درصد افزایش یافته است. این روندهای صعودی نشان‌دهندۀ رشد و گسترش فروش و خدمات آنلاین است. سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی بعدها ابزار بهتری را برای اندازه‌گیری رشد اقتصاد دیجیتال ایجاد کرد. کشورهای سراسر جهان با این دستورالعمل‌ها و روش‌شناسی‌های جهانی می‌توانند به‌طور قطع نحوۀ رشد اقتصاد دیجیتال را به‌خصوص در زمینه‌های خاص، بهتر و دقیق‌تر بسنجند. این اندازه‌گیری‌ها به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که مقررات مناسب‌تری داشته‌ باشند و اطلاعاتی را که کسب‌وکارها برای ادامۀ نوآوری و گسترش آنلاین نیاز دارند در اختیار آن‌ها قرار دهند.

تاثیر اقتصاد دیجیتال بر تجارت الکترونیک

همزمان با رشد اقتصاد دیجیتال، خرده‌فروشی‌های تجارت الکترونیک و ارائۀ خدمات دیجیتال در بسیاری از صنایع گسترش یافته است. امروزه کسب‌وکارها برای بازاریابی برند خود، ارائۀ اطلاعات و انجام معاملات به اینترنت تکیه دارند.

خدمات تجارت اشتراکی که نرم‌افزار یا سایر خدمات آنلاین را ازطریق یک پلتفرم تجارت دیجیتال ارائه می‌دهند، روشی محبوب برای جذب مشتریان توسط سایت‌های تجارت الکترونیک هستند.

اختراع سرویس ابری اس‌ای‌ای‌اس[۲] که در آن نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به‌طور کامل و یکپارچه روی ابر مستقر شده‌اند و دسترسی کاربران به نرم‌افزار با کمک یک مرورگر وب امکان‌پذیر است، برای کسب‌وکارهایی که به دنبال عبور از سیستم‌های قدیمی و بهره‌مندی از کارایی و صرفه‌جویی‌های مرتبط با فناوری مدرن هستند، یک موهبت بوده است. سایت‌های اختصاصی تجارت الکترونیک باید از میان انبوه کسب‌وکارهایی که برای جلب توجه مصرف‌کنندگان آنلاین رقابت می‌کنند، متمایز باشند. درواقع کسب‌وکارهای تجارت دیجیتال مجبور به اتخاذ روش‌ها و محصولات نوآورانه‌تری برای جذب مشتریان خود هستند.

استراتژی‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار

کسب‌وکارها همزمان با رشد مستمر اقتصاد دیجیتال، مجبور به توسعۀ استراتژی‌ها و فرآیندهای جدیدی هستند که روش‌های تحقیق، تعامل با شرکت‌ها و خرید کالاها و خدمات مشتریان را در بر گیرد. کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک باید خدمات خود را بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند که دقیقا آنچه را که به دنبال آن هستند به مشتریان ارائه دهند.

بسیاری از کسب‌وکارهایی که ممکن است حتی یک بار هم به حضور آنلاین فکر نکرده باشند، امروزه به دلیل گسترش اقتصاد دیجیتال، استراتژی‌ها و فرآیندهای دیجیتال آنلاین را اساس کار خود قرار داده‌اند. در واقع می‌توان گفت از آنجایی که روش‌های خرید و جست‌.جوی اطلاعات مصرف‌کنندگان تغییر کرده است، این کسب‌وکارها مجبور شده‌اند شیوۀ تعامل خود با این مصرف‌کنندگان را تغییر دهند. کسب‌وکارها برای حرکتی بهتر به سمت دیجیتالی شدن لازم است روی موارد زیر تمرکز نمایند.

1-سیستم‌های پرداخت: کسب‌وکارها باید از سیستم‌های پرداخت دیجیتالی استفاده نمایند. به‌عنوان مثال ازطریق ایجاد صورت‌حساب مشترک، مشتریان به‌طور منظم در ازای خدمات مداوم، صورت‌حساب دریافت می‌کنند. در واقع اقتصاد دیجیتال کار این مشتریان را برای دریافت محصول، درخواست کمک و پرداخت صورت‌حساب مشترک ماهانۀ خود آسان می‌کند. صورت‌حساب خودکار و گزینه‌های پرداخت دیجیتال، خرید آنلاین کالا و خدمات را برای مشتریان آسان‌تر و بیشتر می‌کند.

2-کمپین‌های بازاریابی: تبلیغات روی بیلبوردها در گذشته به‌تنهایی جهت بازاریابی کسب‌وکارها کافی بود اما امروزه در اقتصاد دیجیتال شرکت‌ها باید بر موتورهای جست‌وجو، رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌های ایمیلی و سایر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین تمرکز نمایند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جدب کنند.

3-داده‌های کلان: کسب‌وکارها ازطریق تعامل آنلاین بیشتر، فرصت جمع‌آوری داده‌های کلان درمورد الگوی خرید مشتریان را به‌دست خواهند آورد. کسب‌وکارها با این داده‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را بهبود بخشند و به درک بهتری از اینکه مشتریان به دنبال کدام محصولات و خدمات هستند برسند. آن‌ها می‌توانند بر اساس آنچه می‌دانند تجربۀ خود درمورد الگوی خرید مشتریان را ارتقا دهند.

4-یادگیری ماشین: استفاده از کلان‌داده‌ها به‌طور موثر ازطریق یادگیری ماشین انجام می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند ازطریق الگوریتم‌ها و فرآیندهای خود کار تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، دانش لازم را درمورد اینکه چگونه می‌توانند فرآیندهای فعلی خود را تغییر دهند تا مشتریان بیشتری را جذب کرده و مشتریان فعلی را راضی نگه دارند کسب کنند.

5-هوش مصنوعی: چت‌بات‌ها، پلتفرم‌های تجاری آنلاین و سایر اشکال هوش مصنوعی نیز در اقتصاد دیجیتال رو به رشد بسیار مهم هستند. این فناوری‌ها باعث می‌شوند بازدیدکنندگان و خریداران آنلاین بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و خدمات مورد انتظار خود را حتی بدون دخالت انسانی دریافت نمایند.

رشد اقتصاد دیجیتال ادامه خواهد یافت و بقای یک کسب‌وکار به تمایل آن برای پذیرش این فضای آنلاین بستگی دارد. کسب‌وکارها باید برنامه‌ها، قرآیندها و رویه‌های بازاریابی خود را تجزیه‌وتحلیل نمایند تا بتوانند به‌صورت آنلاین با مشتریان ملاقات کنند و اطلاعات و تجربیاتی را که انتظار دارند در اختیار آن‌ها بگذارند.

منابع
سایر مقالات