چین میزبان بزرگترین جامعه آنلاین در جهان است. براساس آمار، جمعیت اینترنتی چین تا سال 2019، حدود 840 میلیون نفر بوده است و تا سال 2023، به 975 میلیون نفر خواهد رسید. ضریب نفوذ اینترنت در کشور چین در حدود 60 درصد بوده و همچنین براساس آمار موجود تا سال 2018، حدود 674 میلیون نفر کاربر چینی در شبکههای اجتماعی عضویت دارند. با توجّه به اصل حاکمیت سایبری یکی از رویکردهای اصلی در مدیریت فضای مجازی در کشور چین به حساب میآید و مسدود شدن سکوهایی چون facebook، youtube و twitter در این کشور، شبکههای اجتماعی محلی از جمله Tencent WeChat و Weibo کاربران زیادی را به خود جذب کردند و چین تبدیل به یکی از بزرگترین بازارهای شبکههای اجتماعی شد. آمار و ارقام و سیاستهای ذکر شده که تنها بخشی از وضعیت فضای مجازی در کشور چین را پوشش میدهد، اقدامات متعدد نهادهای حاکمیتی چین برای مواجهه با چالشها و فرصتهای متعدد در حوزههای مختلف فضای مجازی را در پی داشته است که در این گزارش تلاش میشود بخشی از ساختارهای شکل گرفته و اقدامات صورت گرفته در سطح کلان حاکمیت این کشور روایت شود.