امروز، شهروندان آمریکایی در خصوص اغلب تصمیمات اقتصادی خود دچار نوعی توهم انتخاب هستند. این در حالی است که در عرصههایی نظیر خدمات حمل و نقل هوایی و ریلی، خدمات بانکی، اینترنت، بیمه درمانی و مراقبتهای درمانی، بیمه منازل، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجوی اینترنتی یا حتی کالاهای مصرفی نظیر غلات، گوشت و خمیر دندان، تنها چند شرکت محدود برای انتخاب پیشروی آنها وجود دارد. کتاب اسطوره سرمایهداری توضیح میدهد که چطور اقتصاد آمریکا از شرایط باز و رقابتی فاصله گرفته و در هر یک از صنایع آن چند شرکت معدود با قدرت بازاری چشمگیر ایجاد شده است. کتاب با جمعبندی و ارایه شواهد حاصل از مطالعات تجربی نشان میدهد نتیجه تمرکز قدرت بازاری در آمریکا که عمدتاً از طریق ادغام شرکتهای موجود ایجاد شدهاند، افزایش نابرابری درآمدی و ثروتی بوده است. چرا که اکنون، کارکنان به نسبت شرایط رقابتی دستمزدهای پایینتری را دریافت میکنند و برای کالاها و خدمات قیمتهای بالاتری را میپردازند. همچنین، شرکتهای انحصاری عرصه فعالیت برای شرکتهای نوپا را تنگ کرده و از این طریق مانع ایجاد فرصتهای شغلی جدید نیز شدهاند. به این ترتیب، فشار بر کارکنان در آمریکا افزایش یافته است. افزون بر این، در مقایسه با شرایط رقابتی، نوآوری کاهش یافته و کارایی و بهرهوری رشد نکرده است. در حال حاضر، سهم بسیار ناچیزی از سود شرکتها صرف سرمایهگذاری و توسعه ظرفیتهای تولیدی میشود. پیامد دیگر شکلگیری شرکتهای انحصاری کاهش محلیگرایی و تنوع بوده است. مؤلفان راهکار حل چالشهای فوق را اِعمال قوانین و مقررات سفت و سخت و در عین حال، معقول در حوزه مقابله با انحصار میدانند تا از این طریق آمریکا به دورهای بازگردانده شود که طی آن رقابت رشد اقتصاد سریعتر، اشتغال بیشتر، دستمزدهای بالاتر و زمین بازی منصفانهتری برای همه آحاد جامعه را ایجاد کرده بود.