خانه » مقالات » اینستاگرام، سلبریتی‌ها و بحران اخلاق
اینستاگرام، سلبریتی‌ها و بحران اخلاق
سه شنبه, ۴ مهر ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۴ دقیقه

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران ایرانی است. نحوه فعالیت کاربران در این پیام‌رسان از روزهای اولیه معرفی آن در اوایل سال 2010 میلادی تا به امروز تحولات چشم‌گیری را پشت سر گذاشته است. اجتماع این حجم قابل‌توجه از کاربران منجر به آفرینش جهانی شده است که واقعیت‌ها و ارزش‌های مسلط بر آن تفاوت زیادی با واقعیت جامعه دارد. بحران‌های اخلاقی در اینستاگرام، امروز این پلتفرم را تبدیل به بستری مناسب برای جولان سلبریتیهای مجازی کرده است. این بحران‌ها امری دوسویه و شبیه به یک دور هرمنوتیک است به این صورت که حضور سلبریتیهای مختلف به بی‌اخلاق‌تر شدن فضای اینستاگرام کمک کرده و در طرف مقابل بی‌اخلاق‌تر شدن این فضا نیز دست سلبریتیها را برای هرگونه حرکت غیراخلاقی باز گذاشته است. بسیاری از سلبریتی‌های مجازی اینستاگرام باانگیزه‌های مالی و سوءاستفاده از شرایط اقتصادی جامعه دست به ترویج بی‌اخلاقی و اقدامات نامتعارف برای جذب مخاطب می‌زنند. راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی و تبلیغ آن به‌وسیله همین سلبریتی‌ها ازجمله پدیده‌های منحوسی است که نقش به سزایی در دامن زدن به بی‌اخلاقی‌های کاربران دارند؛ اما اتفاقات ماه‌های اخیر در اینستاگرام و لایوهای جنجالیِ تعدادی از این افراد باعث شده تا مجددا توجهات به رفتار کاربران این پلتفرم جلب و واقعیت‌های آن برای جامعه و متولیان امر به نحو ملموس‌تری نمایان شود. گزارش حاضر ضمن بررسی الگوی رفتاری کاربران و سلبریتی‌های اینستاگرام، به بررسی بی‌اخلاقی‌های اخیر رواج‌یافته در این شبکه اجتماعی و عوامل ترویج بی‌اخلاقی در آن پرداخته و کنترل ایجابی را در کنار کنترل سلبی به همراه افزایش سواد رسانه‌ای راهکاری بسیار مهم در مواجهه با بیماری‌های اخلاقی و رفتاری موجود در این شبکه اجتماعی می‌داند.

نویسندگان
سایر مقالات