رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر به دلیل ترویج اطلاعات غلط، نقض حریم خصوصی و انتشار سخنان مضر سبب نگرانیهای روزافزونی شده و مورد انتقاد قرار گرفتهاند. نوشتار حاضر، به بررسی نیمه تاریک رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای معروف میپردازد. هرچند در میان بسیاری از اندیشمندان و حتی مردم عادی، راجع به پیامدهای منفی رسانههای اجتماعی اتفاقنظر وجود دارد، با این حال بسیاری از کاربران تمایلی ندارند که تأثیر و عمق این مشکلات اساسی و نیاز حیاتی جامعه بشر برای مدیریت رسانههای اجتماعی و مقابله با آنها را بپذیرند. نخستین نیمه تاریک رسانههای اجتماعی این است که تجارت و کسب درآمد آنها مبتنی بر خریدوفروش دادههای شخصی کاربران است. پلتفرمها برای نظارت بر مردم طراحی شدهاند تا سیل تبلیغات تجاری را به سمت کاربران سوق دهند. دومین نیمه تاریک این است که کاربران در نهایت غفلت با این فرایند خلق ارزشافزوده موافقت کردهاند. پلتفرمها همانند مخدری اعتیادآور، برای جلب احساسات کاربران برنامهریزی شدهاند؛ و در نهایت سومین نیمه تاریک رسانههای اجتماعی این است که الگوریتمهای جلبتوجه در این پلتفرمها، با هدف حمایت از امپریالیسم و استبداد، منجر به ایجاد آشفتگی، نادانی، تعصب و هرجومرج میشوند. نظارت دقیقی که پلتفرمها با اهداف اقتصادی بر کاربران انجام میدهند به ابزار نیابتی برای کنترل مستبدانه جامعه بشری تبدیل شده است.