خانه » مقالات » حکمرانی نوین اقتصاد پلتفرمی
حکمرانی نوین اقتصاد پلتفرمی
جمعه, ۷ اسفند ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۳ دقیقه

توسعه سریع فناوری‌های دیجیتال امروزه انقلاب بزرگی در نحوه انجام تجارت ایجاد کرده است. قلب این تغییر و تحول اقتصاد جدید پلتفرمی است. در اقتصاد پلتفرمی اینترنت، سیستم‌عامل، مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، یک شبکه مشترک را با یکدیگر تشکیل می‌دهند. پلتفرم‌ها یا همان بسترهای نرم‌افزاری، پایه و اساس کل اکوسیستم هستند که فضای مناسبی را جهت تبادل اطلاعات، تجارت، تدارکات و غیره برای مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات فرآهم می‌کنند. تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات بازیگران اصلی اقتصاد پلتفرمی هستند. آنها فعالیت‌های اقتصادی مختلفی را مانند تبادل اطلاعات، تطبیق تقاضا، پرداخت، دریافت و تحویل کالا در پلتفرم‌ها انجام می‌دهند. کلیه شرکت‌کنندگان و بازیگران اقتصاد پلتفرمی در تعامل و همکاری با یکدیگر هستند که این امر سبب ارزش‌آفرینی بیشتر می‌شود. توسعه اقتصاد پلتفرمی مستلزم آن است که سیستم‌های نظارتی و حاکمیتی موجود برای پاسخگویی به روندهای جدید کاملاً اصلاح شوند. به منظور ایجاد یک سیستم کارآمد در نحوه حاکمیت و اداره اقتصاد پلتفرمی سه موضوع باید مورد بررسی و توجه قرار گیرند: حمایت از حقوق و منافع مصرف‌کننده، مالیات معقول و رقابت عادلانه. از آنجایی که اقتصاد پلتفرمی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، این گزارش که در دیلویت ارائه شده است، پیشنهاد می‌دهد که طرح‌های نوآوری و توسعه باید در اولویت تمام امور من جمله مقررات قرار گیرند.

سایر مقالات