خانه » مقالات » قابلیت‌های ربات آبیِ «آکوابات» در رصد کیفیت آب
قابلیت‌های ربات آبیِ «آکوابات» در رصد کیفیت آب
یکشنبه, ۲ تیر ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه ۱۱ دقیقه
از زمانی که اولین ماشین کنترل از راه دور در اسکاتلند توسط یک دانشجو توسعه داده شد، مرکز اینترنت اشیاء این کشور سعی کرده است با این تکنولوژی نحوه مدیریت و نظارت بر کیفیت آب را به نحو قابل‌توجهی بهبود بخشد. دیل کولی، دانش‌آموخته مهندسی برق در دانشگاه کالدونین گلاسکو و بنیان‌گذار شرکت Altitude thinking، یک ربات آبی به نام آکوابات طراحی و ساخته است که با استفاده از آن می‌توان از شرایط و کیفیت آب در سطح رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و کانال‌های آب تصویری دقیق‌تر به دست آورد، این ربات در مارس 2022 رونمایی شد.

در حال حاضر سازمان‌ها و ارگان‌های محیط‌زیستی و بخش مدیریت منابع آب، معمولاً از سنسورهای ساکن و یا نمونه‌برداری به جهت بررسی وضعیت کیفی و بهداشتی منابع آب که دارای محدودیت دسترسی می‌باشند، استفاده می‌کنند. این روش‌ها داده‌های بسیار محدودی از وضعیت آب ارائه می‌دهند و همچنین با توجه به نیاز به ارسال به آزمایشگاه‌ها، زمان زیادی می‌برند. دیوید مالپاس، رئیس سابق بانک جهانی هشدار داده بود که تأثیر وخامت کیفیت پایین آب بر اقتصاد منجر به توقف رشد اقتصادی و تشدید فقر در بسیاری از کشورها خواهد شد. در همین زمینه و بر مبنای آمارهای سازمان جهانی بهداشت، حدود 2 میلیون نفر در دنیا به آب با کیفیت مناسب دسترسی ندارند و آب‌های آلوده بیماری‌زا می‌نوشند. پیش‌بینی‌های حاکی از رشد قابل توجه جمعیت در 50 سال آینده و در نتیجه افزایش نیاز به منابع آب آشامیدنی، بیانگر احتمال وقوع یک بحران بالقوۀ جهانی آب است.
کیفیت آب تحت تأثیر منابع آلودگی نقطه‌ای و غیرنقطه‌ای است که شامل تخلیۀ فاضلاب شهری، تخلیۀ فاضلاب صنعتی، پساب از مزارع کشاورزی و رواناب شهری می‌شود. اگر آلودگی آب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد و از شرایط بحرانی جلوگیری کرد. برای اطمینان از تأمین آب بهداشتی و مناسب، کیفیت آب باید در زمان واقعی بررسی شود و بر همین اساس استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند پایش کیفیت آب با اهداف زیر همواره مورد توجه بوده است:

  • اندازه‌گیری معیارهای کیفیت مانند خواص فیزیکی، شیمیایی و میکروبی.
  • برای یافتن انحرافات در معیارهای اندازه‌گیری‌شده و دادن هشدارِ به‌موقع در شناسایی تهدیدها یا خطرات.
  • ارائۀ تجزیه‌وتحلیلِ برخطِ داده‌های حسگرها و توصیۀ اقدامات اصلاحی مناسب

از آنجایی که امروزه اینترنت اشیاء (IoT) همۀ جنبه‌های کارهای روزانه انسان را در بر می‌گیرد، کاربردهای اینترنت اشیاء راه‌حل‌های بالقوه‌ای را در خدمات مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، ساختمان‌های هوشمند، نظارت بر محیط‌زیست و سایر ابعاد زندگی مدرن به ارمغان می‌آورند. اخیراً به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، بلایای طبیعی و مخاطرات طبیعی، فناوری نظارت بر محیط‌زیست اهمیت فزاینده‌ای یافته است.
استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) باید امکان نظارت و کنترل همزمان و برخط بر کیفیت آب را فراهم کند. در همین زمینه، ربات آکوابات با مشارکت مرکز نوآوری اسکاتلند [۱] و کالج شهر گلاسکو، به اینترنت اشیاء مجهز شده که با این امکان می‌توان طیف وسیعی از داده‌های زمان واقعی از پارامترهای آب اعم از اکسیژن، دما، pH، پتانسیل کاهش اکسیداسیون (ORP)، کدورت، رسانایی و ترکیبات شیمیایی و بیولوژیکی را اندازه گرفت و با آزمایش‌‌های آتی نیز می‌توان پارامترهای دیگری از آب را نیز به این مجموعه اضافه نمود. آکوابات کمک می‌کند تا نقاط مشخص و بحرانی که آلاینده‌ها مانند کود اضافی به آبراهه‌ها سرازیر می‌شوند، شناسایی شوند. تعیین دقیق این مناطق اولین گام برای درک تغییرات کیفیت آب و ارائۀ راه‌حل است. آکوابات این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از یک فضای ابری و امکان نمایش در گوشی هوشمند و تبلت‌های خانگی، بر آلودگی و سایر مشکلات کیفی آب و نحوۀ تجزیه‌وتحلیل و حل چالش‌ها نظارت و مدیریت نماید. این تکنولوژی ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه و حل مشکلات نمونه‌برداری، می‌تواند توسط یک نفر استقرار باید. توسعۀ آکوابات اولین پروژۀ مشترک مرکز نوآوری اسکاتلند است و نوآوری‌های جدید اعم از حسگرهای جدید و ادغام آن با یک شبکۀ ارتباطی مناسب کم‌مصرف و گسترده، می‌تواند اندازه‌گیری داده‌ها در مسافت زیادی از آب را پوشش دهد.
به طور کلی سه زیرسیستم اصلی برای این فناوری به کار می‌رود:

  • زیرسیستم مدیریت داده شامل برنامه‌ای است که به فضای ابری ذخیره‌سازی داده دسترسی پیدا می‌کند و همان را به کاربر نهایی نمایش می‌دهد.
  • زیرسیستم انتقال داده شامل یک دستگاه ارتباطی بی‌سیم به همراه ویژگی‌های امنیتی است که داده‌ها را از کنترل‌کننده به فضای ابری ذخیره‌سازی داده‌ها منتقل می‌کند.
  • زیر سیستم جمع‌آوری داده‌ها شامل سنسورهای چند پارامتری و دستگاه ارتباط بی‌سیم برای انتقال اطلاعات داده‌های حسگر به کنترل‌کننده است. یک کنترلر داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند.

دکتر راشل ویکفیلد، مدیر توسعۀ کسب‌وکار در مرکز نوآوری اسکاتلند بیان می‌کند «فناوری‌های داده برای حل چالش‌های اساسی در یک حوزۀ مهم است. محدودیت‌های روش‌های فعلی در زمینۀ مدیریت و نظارت بر کیفیت آب، قابلیت استفاده از داده‌های موجود را کاهش داده و تکنولوژی اینترنت اشیاء با استفاده از ربات روشی مناسب برای درک بهتر از سلامتی و کیفیت آب برای سازمان‌ها و یا تک‌تک افراد جامعه است و طبق تحقیقات اخیر بازار جهانی پایش کیفیت به‌طور قابل‌توجهی رشد خواهد کرد».
اکثر سیستم‌های تجاری (مانند Hach guardian blue، Canary، optiEDS، Libelium Inc.، Biz4Intellia، و Bluebox) کارایی بهتری در استفاده از اینترنت اشیاء را در مقایسه با سیستم‌های قبلی که حول فناوری‌های قدیمی‌تر متمرکز شده‌اند، گزارش کرده‌اند. با این حال، این سیستم‌ها یا بسیار پرهزینه هستند یا استفاده و تغییر آن‌ها برای استفادۀ عمومی بسته است. بنابراین، استفاده از چنین سیستم‌های تجاری تنها به کشورهای توسعه‌یافته محدود شده است. با این حال به‌طور خلاصه مزایای استفاده از سیستم‌ آکوابات در مدیریت کیفی آب، هزینۀ کم، افزایش وضوح مکانی، هزینۀ محاسباتی کم، نیازهای کم‌انرژی و ارائۀ بازخوردِ برخط است.

پانوشت
منابع
سایر مقالات