مدیریت فضای مجازی همواره یکی از دغدغههای مسئولان و خانوادهها بوده است؛ چرا که اگر فنآور یهای ارتباطاتی به درستی شناخته و مدیریت نشوند پیامدهای منفی بسیاری برای همگان خواهند داشت. هرچند مدیریت این فضا در همه زمانها ضروری بوده و هست اما به نظر میرسد در حال حاضر که جهان درگیر بحران ویروس کرونا است ضرورت آن صدچندان شده است. این مقاله با توجه به رویآوری بیسابقه خانوادهها به فضای مجازی – به دلیل الزامات و نیازهای پیش آمده در وضعیت کرونایی از قبیل: تحصیل، دید و بازدید، خرید و فروش، نیایش و عبادات مجازی و غیره – ابتدا از ضرورت افزایش سواد رسانهای مسئولان و خانوادهها سخن گفته و در ادامه به ویژگیهایی از ابعاد رسانهها همچون تغییر اساسی در نظام ارتباطات اجتماعی، ویژگیهای منحصر به فرد فنآوری ارتباطات، خطرات اعتیاد رسانهای و ملاکهای توسعه، تهدیدها و چالشهای فضای مجازی پرداخته است. همچنین به ضرورت سلامت ارتباطی و نقش دین، خانواده و نهادهای حکومتی در حفظ و تداوم آن اشاره کرده است. در پایان هم با توجه به نقش و جایگاه خانوادهها در فرایند تولید، توزیع و مصرف رسانهای به اصول مدیریت فضای مجازی یعنی «برنامهریزی»، «هدفگذاری»، «تصمیمگیری»، «کنترل و نظارت» پرداخته و راههای پیشگیری و درمان پیامدهای منفی ناشی از آنها را بررسی کرده است.