خانه » مقالات » اینترنت اشیاء اجتماعی: چشم‌انداز، فرصت‌ها و چالش‌ها
اینترنت اشیاء اجتماعی: چشم‌انداز، فرصت‌ها و چالش‌ها
جمعه, ۷ اسفند ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۵ دقیقه

اینترنت اشیاء اجتماعی تحول انقلابی بعدی در اینترنت اشیاء خواهد بود که در آن ده‌ها میلیارد شیء متصل به اینترنت این قابلیت را خواهند داشت که به‌صورت خودمختار با یکدیگر روابط جدید و پویا تشکیل دهند، به تعامل بپردازند و سرویس‌های جدیدی ارائه کنند. این باور وجود دارد که همانند روابط اجتماعی و تعامل انسان‌ها که سطح بی‌نظیری از پیچیدگی را خلق کرده است و دستاوردهای خارق‌العاده‌ای داشته است، اینترنت اجتماعی اشیاء نیز سطح جدیدی از قابلیت‌ها را خلق خواهد کرد که صدالبته چالش‌ها و تهدیدهای خاص خود را نیز به دنبال خواهد آورد. در این گزارش اینترنت اجتماعی اشیاء ارائه و بررسی شده است.

در فصل ۱ (مقدمه) تاریخچه‌‌ای کوتاه از اینترنت اشیاء و چشم‌انداز آن ارائه شده‌است و اموری که لزوم حرکت به سمت اجتماعی‌کردن این فناوری را بارز می‌کند مورد بررسی قرار گرفته‌است.

در فصل ۲ (از اینترنت اشیاء به اینترنت اشیاء اجتماعی)، ایده ‌ اشیاء متصل به اینترنت که قابلیت تعامل و برقراری روابط اجتماعی را به‌صورت خودمختار داشته باشند به‌تفصیل موردبحث قرار می‌گیرد. انواع مختلف روابط اجتماعی میان اشیاء، حوزه‌های رانش اینترنت اجتماعی اشیاء و مثالی چون مدیریت اعتمادپذیری و مدیریت روابط میان اشیاء از جمله مواردی است که در این فصل به بحث گذاشته شده است.

در فصل ۳ (چند مثال کاربردی)، چند مورد از کاربست اینترنت اجتماعی اشیاء که محققان معتقدند در آینده‌ای نزدیک عملیاتی‌سازی خواهد شد، ارائه شده است. این مثال‌ها در مورد خودروهای اجتماعی، یخچال‌های اجتماعی و پتانسیل اینترنت اشیاء‌ اجتماعی در کشاورزی دیجیتال است.

در فصل ۴ (چالش‌ها)، چالش‌های موجود در مورد این نسل جدید از اینترنت اشیاء مطرح شده است. شکل جدید حملات سایبری که در پی لطمه به اعتبار اشیاء است و مسائل اخلاقی پیرامون اسناد مسئولیت به اینترنت اجتماعی اشیاء از جمله چالش‌های بحث شده در این فصل است.

در نهایت در فصل ۵ (جمع‌بندی و پیشنهادهای راهبردی)، جمع‌بندی کلی از گزارش صورت گرفته است و راهبردهایی برای مواجهه و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حوزه این فناوری تحول‌آفرین ارائه شده است. لزوم ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در تدوین و تصویب مقررات و شیوه‌نامه‌های این فناوری و لزوم حرکت هرچه سریع‌تر به سمت اینترنت اشیاء اجتماعی بومی از جمله راهبردهای بحث شده در این فصل است.

سایر مقالات