خانه » مقالات » سیستم مدیریت دیجیتال آب در تایلند
سیستم مدیریت دیجیتال آب در تایلند
چهار شنبه, ۵ مهر ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه ۱۳ دقیقه
تایلند را می‌توان یک پیشگام جهانی در شناخت اهمیت آب به عنوان یک منبع طبیعی با ارزش به اندازه نفت یا گاز، دانست. موسسات و آژانس‌های آب تایلند، به عنوان کشوری با سابقه طولانی و مستقل، میراثی طولانی از مدیریت جنبه‌های مختلف آب زیست محیطی در سراسر کشور دارند.

مدیریت موثر آب هم برای بخش بزرگ کشاورزی و هم برای بخش تولید موضوع بسیار مهمی است. در سال 2011 سیل شدید در تایلند منجر به 815 کشته و 46.5 میلیارد دلار خسارت اقتصادی شد. تایلند بزرگترین صادر کننده برنج، شکر، و نشاسته، در جهان است. با این حال، جاری شدن سیل بیشترین تأثیر را بر این بخش صنعت گذاشت. دولت تایلند با درک اهمیت آب هم برای کشاورزی و هم صنعت اقتصاد تایلند، تحت حمایت پادشاه فقید بهومیبول آدولیا، یک استراتژی چند ساله را برای بهبود مدیریت منابع آب کشور تعیین کرد. تایلند را می‌توان یک پیشگام جهانی در شناخت اهمیت آب به عنوان یک منبع طبیعی با ارزش به اندازه نفت یا گاز، دانست. موسسات و آژانس‌های آب تایلند، به عنوان کشوری با سابقه طولانی و مستقل، میراثی طولانی از مدیریت جنبه‌های مختلف آب زیست محیطی در سراسر کشور دارند. وزارت علوم و فناوری تایلند در این زمان، موسسه هیدروانفورماتیک کشاورزی تایلند را به ایجاد یک نقشه راه برای تحقق بخشیدن به ظرفیت مدیریت یکپارچه منابع آب، و به جستجوی یک شریک برای کمک به آن‌ها در ساخت یک سیستم مدیریت دیجیتال آب که آن‌ها را به یک به آژانس مرکزی حمایتی از تایلند برای ایجاد امنیت آب تبدیل نماید، موظف کرد.

یک مشارکت موفق

HAII Cloud Asset، به عنوان شریک این پروژه انتخاب شد که تمام تمرکز و تلاش خود را بر دیجیتال‌سازی و علوم داده به منظور ادغام عمودی بسیاری از جنبه‌های مختلف مدیریت منابع آب بکار گرفت. دکتر Royol Chitradon، یک متخصص و دانشمند پیشرو در زمینه انفورماتیک آب، در شکل‌گیری چشم‌انداز و نتایج این پروژه مطابق با نیازهای ملی تایلند به عنوان یک عنصر کلیدی بود. دکتر چیترادون به عنوان مدیر HAII، نیز از نزدیک با رهبری ملی همکاری کرد تا از همراستایی سازمان‌ها در مدیریت آب اطمینان یابد.

این دیدگاه و جهت‌گیری دکتر چیترادون برای سیستم مدیریت دیجیتال آب تایلند منجر شد که Hasan Malik، معمار ارشد Cloud Asset، راه دستیابی به این هدف را بیابد. برای دستیابی به چشم انداز دکتر چیترادون، Cloud Asset یک پلتفرم مدیریت داده برای گردآوری داده‌های بیش از 40 منبع داده، که از ادارات و مقامات مختلف دولت تایلند و بیش از 30 هزار سنسور مستقر در سراسر کشور جمع‌آوری شده بودند، ایجاد کرد. این بستر با داده‌های ماهواره‌ای سازمان هوافضای ژاپن (JAXA)، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA ایالات متحده)، نیروی دریایی تایلند و داده‌های انسانی استخراج شده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد یک تصویر متحرک زنده از آب ملی در هر لحظه، تکمیل شد. این داده‌ها در یک دریاچه‌ای از پایگاه داده واحد جمع آوری شدند، که پلتفرم دیجیتالی آب نامیده شد.
دکتر رویول چیترادون، مدیر سابق، HAII در این باره گفته است:

راه حل Cloud Asset، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به منظور نظارت نزدیک به زمان واقعی با قابلیت پیش‌گویی و پیش‌بینی، ادغام نموده است. این سیستم می‌تواند در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت، احتمال وقوع سیل و خشکسالی، ارزیابی اثرات، و کمک به مدیریت بلایا و ریسک، را در مقیاس ملی ارائه دهد. تایلند به سرعت زیرساخت‌های آب خود را دیجیتالی می‌کند تا این منبع ملی ضروری را به بهترین شیوه ممکن مدیریت کند. ما به یک شریک نیاز داشتیم تا به ما کمک کند، چشم انداز خود را در مورد امنیت و انعطاف پذیری آب بدست آوریم. همکاری ما با Cloud Asset و تیم آنها در فنلاند به ما امکان داده است که داده‌های سطح بالا و پیشرفته‌ترین قابلیت‌های تجزیه و تحلیل را برای ارتقا ظرفیت ملی خود در مدیریت منابع آب به کار گیریم.”

مزایای سیستم:

یکی از مزایای اصلی رویکرد داده محور و تجزیه و تحلیلCloud Asset’s برای مدیریت منابع آب، در مقابل تکنیک‎های سنتی مدل‌سازی ریاضی، این است که این رویکرد سریعتر است و به طور پویا از ناهنجاری‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و الگوهای آب و هوایی استفاده می‌کند. این سیستم جدید به مقامات آب تایلند اجازه می‌دهد تا کمبود آب و در دسترس بودن آن را برای تأمین، تعادل، و تخصیص بهتر منابع آب در سراسر کشور، پیش‌بینی کنند. پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت خطرات مربوط به سیل و خشکسالی، این توانایی را به HAII می‌دهد که به ذینفعان مربوطه، از جمله بخش کشاورزی، در مورد سناریوهای بالقوه سیل و خشکسالی مشاوره دهد، تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد. این اطلاعات همچنین در تنظیم مخازن آب، سدها، و مدیریت ظرفیت رودخانه‌ها، نیز حائز اهمیت هستند.

نگاه به آینده

یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های این سیستم مدیریت دیجیتال این است که به سازمان‌ها و تصمیم گیرندگان اجازه می‌دهد، روش تغییر روندها و الگوهای مربوط به آب را به دلیل پدیده‌های تغییر اقلیم به وضوح مشاهده کنند، و این منجر به تحقق کامل این موضوع گردیده، که سطوح آب، میزان بارندگی، و سایر معیارهای مربوطه که در چند سال گذشته ثبت شده است، مانند آنچه در گذشته دیده شده است، نیست. به عبارتی این سیستم یک شاهد کمی واقعی است و نشان می‌دهد تغییر اقلیم موضوع مهمی است و یادآوری مهمی برای این است که مدیریت موثر آب و همچنین سایر منابع طبیعی در آینده بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود. به رسمیت شناختن Cloud Asset، آغازی برای جهانی‌سازی توانایی‌های آن در ارائه ابزارها و قابلیت‌های پیشرفته به سازمان‌های مدیریت آب منطقه ای در حمایت از توسعه ظرفیت و آمادگی آن‌ها برای حل چالش‌های مدیریت منابع آب بوده است. البته که راه‌حل‌های Cloud Asset محدود به مدیریت آب نیست. پلتفرم‌های آن به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا هر گونه منبعی را از فاضلاب گرفته تا زمین‌های کشاورزی، محیط زیست و انرژی مدیریت کنند. Cloud Assetدر تلاش است تا توانایی تصمیم‌گیری را در اختیار مدیران و سیاست‌گذاران سازمان‌ها قرار دهد تا از منابعی که در اختیار دارند، بیشترین بهره را ببرند.

CloudAsset یک مبتکر فناوری مستقر در فنلاند است که پلتفرم‌هایی برای اینترنت اشیاء، داده‌ها، سیستم‌های تصمیم گیری و پرداخت توسعه داده است. پلتفرم‌های آن، تمرکز بر ارائه محصولات و راه‌حل‌ها در شش زمینه اصلی دارد: منابع مالی و پرداخت‌ها، مدیریت منابع آب، نظارت بر محیط زیست و آب و هوا، مدیریت شهری، مراقبت‌های بهداشتی و تجارت بدون مرز.

سایر مقالات