خانه » مقالات » گزارش عملکرد پژوهشگاه فضای مجازی | تابستان ۱۴۰۳
گزارش عملکرد پژوهشگاه فضای مجازی | تابستان ۱۴۰۳
سه شنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه ۴ دقیقه

معرفی پژوهشگاه فضای مجازی

پژوهشگاه فضای مجازی در سال ۱۳۹۵ با هدف پاسخگویی به نیازهای پژوهشی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و هدایت و توسعه ظرفیت‌های پژوهشی در راستای اولویت‌های فضای مجازی کشور تأسیس شد. این پژوهشگاه یکی از معدود مراکزی است که ارتباط مستقیم میان پژوهشگران و نخبگان علمی فضای مجازی کشور و سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران و مجریان حاکمیتی را ممکن ساخته است. از دیگر اهداف این نهاد پژوهشی می‌توان اولویت‌سنجی خلأها و نیازهای پژوهشی کشور، حمایت از ایده‌های پژوهشی و محصولات پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان فضای مجازی کشور نام برد.

گزارش عملکرد پژوهشگاه در یک سال اخیر

اگر از ما بپرسند که مهم‌ترین ویژگی فناوری چیست، قطعا پاسخ خواهیم داد: «شتاب بالا در تغییر». زمان در فناوری، سریع‌تر از دیگر بخش‌ها طی می‌شود و این یک خبر مهم است. قبول این نکته، ما را در برنامه‌ریزی و مدیریت عرصه فناوری یاری می‌رساند. به زبان دیگر نظم حرکتی «ما» باید هم‌نوا با ضرب‌آهنگ پرشتاب فناوری باشد. پژوهشگاه برای هم‌گونی با این سرعت و نقش‌آفرینی بر طبق مأموریت‌های تعیین‌شده نیاز به تحول متناسب با وضعیت موجود فضای مجازی در کشور دارد. این تحول با تکیه بر سه شاخصه مهم محقق می‌شود؛ برآیند نظرات نخبگان جامعه، آینده‌پژوهی روند تغییرات و توسعه فضای مجازی و تعیین اندیشه دینی به‌عنوان نقطه عزیمت علمی.

پژوهشگاه در دوره جدید با اصلاحات ساختاری، دفتر مطالعات اسلامی قم را به پردیس پژوهشگاه فضای مجازی مبدل کرد. این اقدام با هدف پیوند و بهره‌گیری از فضاهای متکثر نظری و عملیاتی، روش‌های اندیشه‌ورزی در مراکز علمی و ظرفیت‌های نخبگان در قم و تهران صورت گرفت. در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در رسیدن به وضعیت مطلوب فضای مجازی صورت گرفت. تأسیس میزهای ناظر به مسئله‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در این عرصه، ارتباط با مجموعه‌های هم‌عرض، ایجاد شبکه پژوهش‌گران و نخبگان، تعامل با مراکز حوزوی و دانشگاهی و آگاهی‌بخشی به عموم از سیاست‌های برنامه‌ای این واحد بوده است.

 

 

گزارش عملکرد پژوهشگاه را از اینجا دریافت کنید

سایر مقالات